Od pewnego czasu producenci samochodów oferują pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa takie jak TDi, D4D, JTD, CDTi itp. Współczesne silniki diesla charakteryzują się niskim zużyciem paliwa, wysokim momentem obrotowym, niewielką emisją spalin i cząstek stałych. Czy są idealne?
Wszystkie te silniki, bez względu na wytwórcę, mają jedną podstawową wadę - powoli się nagrzewają. Niedobór ciepła do szybkiego nagrzania kabiny i silnika można zauważyć już w temperaturach poniżej 10°C.
Aby zapobiec zjawisku niedostatku ciepła producenci stosują grzałki elektryczne wbudowane w układ chłodzenia lub bardziej efektywne rozwiązanie - dogrzewacze. Ich zadaniem jest uzupełnienie deficytu ciepła, wynikającego z niskiej temperatury otoczenia w początkowej fazie jazdy i szybkie dogrzanie silnika do nominalnej temperatury pracy oraz kabiny do warunków optymalnej termiki. Dogrzewacz załącza się automatycznie, wkrótce po uruchomieniu silnika, jeśli temperatura otoczenia jest niźsza niż 10°C, a temperatura silnika poniżej 60°C. Przy niewielkim poborze energii elektrycznej, rzędu 10-50 W oraz minimalnym zużyciu paliwa dogrzewacz dostarcza nawet 5000 W energii cieplnej. Jeśli w Waszym samochodzie jest już zamontowany firmowy dogrzewacz można stosunkowo tanio i łatwo rozbudować go do funkcji pełnego ogrzewania.
Często właściciel auta zupełnie nie zdaje sobie sprawy z faktu posiadania dogrzewacza. Wynikiem tego jest sytuacja taka, że w przypadku jego awarii kierowca i pasażerowie narażeni są na zimno w kabinie a samochód na szybkie zużycie silnika. Wadą dogrzewacza montowanego fabrycznie jest to, że niestety nie można go uruchomić podczas postoju pojazdu, podczas gdy silnik jest wyłączony. Chociażby rano przed wyjściem do pracy.
Rozwiązaniem tego problemu jest montaż zestawu rozbudowującego. W tym przypadku możemy zaadaptować dogrzewacz do pełnego ogrzewania postojowego często określanego mianem „webasto”. Montując w układzie dogrzewacza zegar, układ sterujący i pompę wodną zmieniamy dogrzewacz w urządzenie grzewcze z funkcją ogrzewania postojowego. Mamy wtedy komfortową sytuację gdyż uruchamiając ogrzewanie przy pomocy zegara lub zdalnego sterowania możemy ogrzać wnętrze pojazdu i silnik jeszcze przed wyruszeniem w drogę.
Aby poprawić sobie komfort w zimne dni zapraszamy do konsultacji z naszym zespołem i odwiedzenia naszego warsztatu.