Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci elektronika samochodowa zrewolucjonizowała technikę. Początkowo elementy elektromechaniczne zastępowano układami elektronicznymi, by poszczególne układy uczynić bardziej niezawodnymi, dla przykładu usunięto styki przerywacza w układzie zapłonowym. Stopniowo w naszych samochodach przybywało coraz więcej nowych układów sterujących, które bez zastosowania elektroniki w ogóle nie mogłyby zaistnieć.
Motorem napędowym rozwoju tej branży były rosnące z roku na rok wymagania dotyczące czystości spalin silników spalinowych (np. sonda lambda) , komfortu jazdy (np. automatyczne sterowanie klimatyzacji, nawigacja) oraz bezpieczeństwa podróżowania samochodem (np. układ ABS, poduszki powietrzne). Współczesne samochody osobowe i użytkowe są naszpikowane układami elektronicznymi, obejmującymi następujące zakresy zastosowań:
Układy elektroniczne można podzielić na następujące bloki pod względem wykonywanych funkcji:
Wobec coraz to narastającej liczby układów elektronicznych zwiększa się koszt okablowania w samochodzie. Długość wszystkich przewodów wiązki elektrycznej współczesnego pojazdu średniej klasy wynosi ok. 1,5 km. Do tego dochodzi ponad 300 złączy wtykowych z około dwoma tysiącami przeróżnych styków. Połączenie poszczególnych układów w sieć wydatnie zmniejsza całkowitą długość przewodów. Na wspólnej magistrali tylko o dwóch przewodach (np. CAN) są przesyłane dane, odczytywane przez wszystkie dołączone do niej odbiorniki. Zależnie od wymagań, w pojazdach mogą występować także niezależne magistrale danych. Kolejną zaletą sieci jest analizowanie sygnałów z czujników tylko przez jeden sterownik. Na przykład w zestawie wskaźników z różnych wartości prędkości obrotowej kół przesyłanych przez sterownik ABS może być obliczana prędkość pojazdu. Tak skomplikowane obliczenia uwzględniają także jazdę po zakręcie i uślizg poszczególnych kół. Wartość prędkości jest udostępniana wszystkim odbiornikom przyłączonym do magistrali (np. sterownikowi układu przeciwblokującego, który podejmuje decyzje o hamowaniu poszczególnych kół, sterownikowi silnika, który reguluje prędkość jazdy, lub radioodbiornikowi samochodowemu, który dostosowuje głośność do prędkości jazdy).
Podczas pracy układ diagnostyki elektronicznej w sterowniku stale nadzoruje system i poszczególne jego elementy. Informacje o wykrytych usterkach (na przykład zwarcia przewodów, awaria czujników) są gromadzone w pamięci diagnostycznej sterownika. Usterki te mogą być następnie odczytane w stacji serwisowej przy użyciu specjalnego testera, podłączonego do złącza diagnostycznego sterownika. Za pomocą testera diagnostycznego można także odczytywać sygnały nadawane przez czujniki i sterować poszczególnymi elementami wykonawczymi. W ten sposób diagnostyka elektroniczna między innymi upraszcza i przyspiesza wykrywanie awarii w stacjach obsługi samochodów.
W ofercie AUTO TEAM znajdziecie Państwo usługi:
Nasza długoletnia praktyka w branży połączona z nowoczesnym sprzętem diagnostyczno-naprawczym, będącym wyposażeniem naszego warsztatu, pozwala na szybką lokalizację usterki i jej usunięcie. Załogę AUTO TEAM stanowią doświadczeni elektronicy samochodowi Nasz wyspecjalizowany elektryk samochodowy podchodzi z zamiłowaniem do wykonywania nietypowych napraw. Cechuje nas dbałość o klienta i jego samochód, precyzja i rzetelne podejście do każdego zlecenia, a o wysokiej jakości świadczonych przez nas usług z pewnością świadczy powiększające się grono zadowolonych klientów.
Układy elektroniczne dające wiele komfortu z jady pomimo swojej niskiej awaryjnośći mogą przysporzyć kierowcom wiele problemów. Nie są to już pojedyńcze elementy elektroniczne ale zespolone układy sterujące, zamknięte w obudowach. Najczęściej nie naprawialne. Zdiagnozowanie awarii układu elektronicznego przez przeciętnego uzytkownika auta obecnie jest raczej nie możliwe. Stąd czasem niewielka awaria może być przyczyną zakończenia podróży na lawecie i wizytą w ASO. Wiele z takich awarii daje się wykryć poprzez diagnostykę i wcześniejsze usunięcie awaryjnego podzespołu. Dlatego zachęcamy naszych klientów do systematycznego diagnozowania swoch samochodów, szczególnie gdy ma się w perspektywie dłuższy wyjazd urlopowy, u nas w warsztacie by przykre nispodzianki na drodze nie zdarzały się często.
Zapraszamy do wcześniejszego umawiania się na wizytę byśmy mogli zapwenić Państwu fachowe doradztwo i sprawny serwis, oszczędzając Państwu drogi i cennego czasu.