auto-team

Elektryka i elektronika samochodowa

Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci elektronika samochodowa zrewolucjonizowała technikę. Początkowo elementy elektromechaniczne zastępowano układami elektronicznymi, by poszczególne układy uczynić bardziej niezawodnymi, dla przykładu usunięto styki przerywacza w układzie zapłonowym. Stopniowo w naszych samochodach przybywało coraz więcej nowych układów sterujących, które bez zastosowania elektroniki w ogóle nie mogłyby zaistnieć.

Motorem napędowym rozwoju tej branży były rosnące z roku na rok wymagania dotyczące czystości spalin silników spalinowych (np. sonda lambda) , komfortu jazdy (np. automatyczne sterowanie klima­tyzacji, nawigacja) oraz bezpieczeństwa podróżowania samochodem (np. układ ABS, poduszki powie­trzne). Współczesne samochody osobowe i użytkowe są naszpikowane układami elektronicznymi, obej­mującymi następujące zakresy zastosowań:

  • silniki spalinowe, elektryczne oraz układy przeniesienia napędu
  • bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów
  • podwyższenie komfortu użytkowania pojazdów
  • komunikacja i multimedia

Układy elektroniczne można podzielić na następujące bloki pod względem wykonywanych funkcji:

  • czujniki i nadajniki wartości zadanej, które rejestrują warunki pracy podzespołów (np. prędkość obrotową silnika, prędkość obrotową kół, temperaturę). Przekształcają one wielkości fizyczne na sygnały elektryczne oraz zadają określone nastawy (np. włączniki uruchamiane przez kierowcę).
  • sterowniki przetwarzają informacje uzyskiwane z czujników i nadajników wartości zadanej według określonych matematycznych algorytmów sterowania i regulacji. Sterują one elementami wykonawczymi za pośrednictwem elektrycznych sygnałów wyjściowych. Oprócz tego sterowniki są interfejsem dla innych układów i podzespołów diagnostyki pojazdu.
  • elementy wykonawcze (nastawniki) przekształcają elektryczne sygnały wyjściowe sterownika na wielkości mechaniczne. Przykładami elementów wykonawczych są chociażby wtryskiwacze silnika spalinowego, silniki elektryczne (np. silnik napędowy podnośnika szyb, wentylator).
elektromechanika samochodowa

elektromechanika samochodowa łódź

Wobec coraz to narastającej liczby układów elektronicznych zwiększa się koszt okablowania w samochodzie. Długość wszystkich przewodów wiązki elektrycznej współczesnego pojazdu średniej klasy wynosi ok. 1,5 km. Do tego dochodzi ponad 300 złączy wtykowych z około dwoma tysiącami przeróżnych styków. Połączenie poszczególnych układów w sieć wydatnie zmniejsza całkowitą długość przewodów. Na wspólnej magistrali tylko o dwóch przewodach (np. CAN) są przesyłane dane, odczytywane przez wszystkie dołączone do niej odbiorniki. Zależnie od wymagań, w pojazdach mogą występować także niezależne magistrale danych. Kolejną zaletą sieci jest analizowanie sygnałów z czujników tylko przez jeden sterownik. Na przykład w zestawie wskaźników z różnych wartości prędkości obrotowej kół przesyłanych przez sterownik ABS może być obliczana prędkość pojazdu. Tak skomplikowane obliczenia uwzględniają także jazdę po zakręcie i uślizg poszczególnych kół. Wartość prędkości jest udostępniana wszystkim odbiornikom przyłączonym do magistrali (np. sterownikowi układu przeciwblokującego, który podejmuje decyzje o hamowaniu poszczególnych kół, sterownikowi silnika, który reguluje prędkość jazdy, lub radioodbiornikowi samochodowemu, który dostosowuje głośność do prędkości jazdy).

Podczas pracy układ diagnostyki elektronicznej w sterowniku stale nadzoruje system i poszczególne jego elementy. Informacje o wykrytych usterkach (na przykład zwarcia przewodów, awaria czujników) są gromadzone w pamięci diagnostycznej sterownika. Usterki te mogą być następnie odczytane w stacji serwisowej przy użyciu specjalnego testera, podłączonego do złącza diagnostycznego sterownika. Za pomocą testera diagnostycznego można także odczytywać sygnały nadawane przez czujniki i sterować poszczególnymi elementami wykonawczymi. W ten sposób diagnostyka elektroniczna między innymi upraszcza i przyspiesza wykrywanie awarii w stacjach obsługi samo­chodów.

W ofercie AUTO TEAM znajdziecie Państwo usługi:

  • naprawy centralnych zamków
  • montaż centralnych zamków
  • naprawa alarmów
  • naprawa alarmów
  • naprawa układów zasilania silników Diesla

Nasza długoletnia praktyka w branży połączona z nowoczesnym sprzętem diagnostyczno-naprawczym, będącym wyposażeniem naszego warsztatu, pozwala na szybką lokalizację usterki i jej usunięcie. Załogę AUTO TEAM stanowią doświadczeni elektronicy samochodowi Nasz wyspecjalizowany elektryk samochodowy podchodzi z zamiłowaniem do wykonywania nietypowych napraw. Cechuje nas dbałość o klienta i jego samochód, precyzja i rzetelne podejście do każdego zlecenia, a o wysokiej jakości świadczonych przez nas usług z pewnością świadczy powię­kszające się grono zadowolonych klientów.

Układy elektroniczne dające wiele komfortu z jady pomimo swojej niskiej awaryjnośći mogą przysporzyć kierowcom wiele problemów. Nie są to już pojedyńcze elementy elektroniczne ale zespolone układy sterujące, zamknięte w obudowach. Najczęściej nie naprawialne. Zdiagnozowanie awarii układu elektronicznego przez przeciętnego uzytkownika auta obecnie jest raczej nie możliwe. Stąd czasem niewielka awaria może być przyczyną zakończenia podróży na lawecie i wizytą w ASO. Wiele z takich awarii daje się wykryć poprzez diagnostykę i wcześniejsze usunięcie awaryjnego podzespołu. Dlatego zachęcamy naszych klientów do systematycznego diagnozowania swoch sa­mochodów, szczególnie gdy ma się w perspektywie dłuższy wyjazd urlopowy, u nas w warsztacie by przykre nispodzianki na drodze nie zdarzały się często.

Zapraszamy do wcześniejszego umawiania się na wizytę byśmy mogli zapwenić Państwu fachowe doradztwo i sprawny serwis, oszczędzając Państwu drogi i cennego czasu.

Zespół AUTO TEAM